Напередодні Нового Року до учнів шкіл восьми областей України потрапить посібник «Працюємо з природою» — інноваційний самовчитель з профорієнтації для учнів початкової школи. Це перший з 14 підручників серії «Я досліджую світ професій», розроблених в рамках програми «EU4Skills», в реалізації якої бере участь польський Фонд міжнародної солідарності. Підручник «Працюємо з природою» допоможе українським школярам дізнатися про світ природничих професій, розвинути свої інтереси та навички через практичну діяльність і активне самопізнання. У межах «EU4Skills» наші експерти вивчали законодавство, підручники й систему організації професійної орієнтації країн ЄС, зокрема Польщі, та співпрацюють з МОН щодо розроблення стандартів та освітніх програм. Для України це перша спроба впровадження сучасного системного та комплексного підходу до профорієнтації в рамках шкільної програми згідно принципів Нової української школи. Ми попросили Алевтину Седоченко, експертку з профорієнтації, розказати детальніше про унікальність посібника.
– Підручник «Працюємо з природою» з’явився в рамках концепції розвитку професійної орієнтації з 1 по 12 клас, розробленої вами спільно з Українським інститутом розвитку освіти. Цьому передували широкі громадські обговорення та глибоке вивчення українського законодавства. Чи задоволені ви результатом?
– Ідея посібника виникла на перетині потреб, які мають сучасні допитливі діти, вимог Нової української школи і нових Державних стандартів початкової і базової середньої освіти. Наші пріоритети – це сучасність і дитиноцентричність навчальних матеріалів, компетентнісний підхід, інтерактивність і багато практичних вправ. Ми не просто розказуємо про професії, ми задаємо школярам запитання, мотивуємо їх до самостійного пошуку відповідей і активних дій. Прочитав інформацію? Зацікавився? Готовий провести дослід? Ось тобі покроковий візуальний алгоритм. Які результати твого експерименту? Чи подобається тобі це заняття? Спробуй самостійно або разом з друзями! Так ми стимулюємо самопізнання дитини через активні дії і прості запитання, які ведуть до активного пізнання світу професій і самопізнання. Дитина може не знати всіх відповідей сьогодні, але замислиться і, можливо, спробує знайти їх завтра.
– Сучасні діти не уявляють себе без смартфонів. Наскільки «клікабельним» є даний посібник?
– Всі підручники серії «Я досліджую світ професій» будуть доступні як на папері, так і онлайн. Це дуже зручно. Дитина може працювати з ними в школі і вдома. Друковані версії підручника містять QR-коди, через які діти можуть переглянути цікаві відеоролики, 3D візуалізацію та інші матеріали, спеціально підібрані для легкого сприйняття інформації.
– Дизайн підручника справляє враження. Він дуже яскравий і стильний, але чи не занадто «дорослий» для початкової школи?
– Попередньо ми провели опитування, і вчителі відгукувалися про існуючі профорієнтаційні підручники як про доволі консервативні. В них часто можна зустріти інформацію, яка не відповідає реаліям сучасного світу, сучасній стилістиці. Тому дизайн нашого посібника – це спроба наблизити учнів до справжнього світу професій, дати їм можливість співвідносити матеріал посібника з тим, що вони бачать навколо. Наприклад, дитина помітила в посібнику фотографію дрона або відео, зняте за допомогою дрона, а потім вийшла на вулицю – а там хтось запускає дрон! Отже, посібник відображає і пояснює те, що бачить дитина у реальному житті. Світ професій прикладний і абсолютно реальний, отже, навчальні матеріали також мають відповідати реальності.
– У списку нових професій, пов’язаних з природою, активно використовуються фемінітиви. Агрономка-селекціонерка. Сіті-фермерка. Операторка дрону. У такий спосіб ви навчаєте українських школярів, що професіоналізм – це універсальна річ, яка не має статі?
– Гендерна рівність та відсутність дискримінації є ідеєю Нової української школи, яку ми щиро підтримуємо. У посібнику фемінітиви вживаються не просто тому, що це данина моді і новому правопису. Ми хочемо показати дітям вже у початковій школі, що сучасний світ професій дає можливість реалізуватися кожному. Стереотипні гендерні уявлення не повинні перешкоджати самореалізації. Якщо ти – хлопчик і хочеш бути флористом, або ти – дівчинка і мрієш стати операторкою дрона – вперед! Працюй над цим і досягай успіху!
– З якими викликами ви стикалися у процесі підготовки посібника?
– Основна складність – брак якісних україномовних матеріалів з профорієнтації. Коли ми намагалися знайти для посібника якусь цікаву сучасну інформацію, то у 90% випадків натрапляли на іншомовні джерела. І ми хочемо це виправити. До 2023 року у межах програми EU4Skills планується вихід 14 посібників у серії «Я досліджую світ професій», і кожен з них розрахований на певну групу професій. У цьому році, крім «Працюємо з природою», вийдуть друком ще два посібники — «Мандрівні професії» та «Інженерні професії». Наша місія — надати кожному учню можливість користуватися сучасними україномовними матеріалами з профорієнтації, які будуть цікавими та мотивуючими для дітей.
– Чи свідчить вихід посібника про певні системні зрушення у підході до профорієнтації на рівні шкільної освіти?
– Наш проєкт від початку розглядав професійну орієнтацію як щось більше, ніж просто вибір професії дитиною у випускному класі. Це має бути свідоме рішення, обумовлене набутими знаннями, компетентностями і навичками, такими як критичне мислення, розуміння своїх потреб, талантів і схильностей, вміння аналізувати ситуацію, шукати рішення, брати на себе відповідальність. Цього можна досягти через різноманітні активності, які тісно пов’язані з освітнім процесом і не можуть відбуватися поза ним. Якщо з цим не працювати від початку навчання, то дитині у старшій школі дуже важко прийняти правильне рішення про вибір професії. Профорієнтація – це процес, який повинен бути системною частиною шкільної програми і проходити наскрізно через усі предмети. Перше, що роблять випускники зараз – користуються профорієнтаційними тестами, сподіваючись отримати швидку відповідь на питання «Куди вступати?». Можливість звернутися до фахових консультантів для більшості дітей обмежена. Мета нашого проєкту — дати кожній дитині можливість навчитися приймати виважені рішення щодо власної освітньо-професійної траєкторії, відстоювати свій вибір і брати за нього відповідальність.
– Вибір професії — це певним чином питання для обговорення у сімейному колі, чи не так?
– Безумовно. Родина, батьки значною мірою впливають на вибір професії. Профорієнтація починається з сім’ї. В першу чергу це відбувається через довіру, розуміння і повагу до думки і вибору дитини. Я маю надію, що якщо діти навчатимуться по наших посібниках разом з батьками, то батьки зможуть краще зрозуміти свою дитину, її інтереси, нахили, бажання і вибір. Сучасні якісні підручники для учнів – це цікава, захоплююча і мотивуюча книга, для вчителів — основа освітнього процесу, професійного саморозвитку і інновацій, а для батьків — порадник і допомога у взаєморозумінні з дитиною. Наші посібники у серії «Я досліджую світ професій» створені саме для цього.
Програма “EU4Skills: кращі навички для сучасної України”, що фінансується ЄС і державами–членами Німеччиною, Фінляндією, Польщею та Естонією, має на меті підтримку впровадження реформи професійно–технічної освіти в Україні. Серед завдань Програми: підвищити ефективність реформи та покращити якість та привабливість профтехосвіти та її відповідність вимогам ринку праці, а також — модернізувати інфраструктуру та обладнання у вибраних закладах освіти.