Напередодні Нового Року до учнів шкіл восьми областей України потрапить посібник «Працюємо з природою» — інноваційний самовчитель з профорієнтації для учнів початкової школи. Це перший з 14 підручників серії «Я досліджую світ професій», розроблених в рамках програми «EU4Skills», в реалізації якої бере участь польський Фонд міжнародної солідарності. Підручник «Працюємо з природою» допоможе українським школярам дізнатися про світ природничих професій, розвинути свої інтереси та навички через практичну діяльність і активне самопізнання. У межах «EU4Skills» наші експерти вивчали законодавство, підручники й систему організації професійної орієнтації країн ЄС, зокрема Польщі, та співпрацюють з МОН щодо розроблення стандартів та освітніх програм. Для України це перша спроба впровадження сучасного системного та комплексного підходу до профорієнтації в рамках шкільної програми згідно принципів Нової української школи. Ми попросили Алевтину Седоченко, експертку з профорієнтації, розказати детальніше  про унікальність посібника.

– Підручник «Працюємо з природою» з’явився в рамках концепції розвитку професійної орієнтації з 1 по 12 клас, розробленої вами спільно з Українським інститутом розвитку освіти. Цьому передували широкі громадські обговорення та глибоке вивчення українського законодавства. Чи задоволені ви результатом?

– Ідея посібника виникла на перетині потреб, які мають сучасні допитливі діти, вимог Нової української школи і нових Державних стандартів початкової і базової середньої освіти. Наші пріоритети – це сучасність і дитиноцентричність навчальних матеріалів, компетентнісний підхід, інтерактивність і багато практичних вправ. Ми не просто розказуємо про професії, ми задаємо школярам запитання, мотивуємо їх до самостійного пошуку відповідей і активних дій. Прочитав інформацію? Зацікавився? Готовий провести дослід? Ось тобі покроковий візуальний алгоритм. Які результати твого експерименту? Чи подобається тобі це заняття? Спробуй самостійно або разом з друзями! Так ми стимулюємо самопізнання дитини через активні дії і прості запитання, які ведуть до активного пізнання світу професій і самопізнання. Дитина може не знати всіх відповідей сьогодні, але замислиться і, можливо, спробує знайти їх завтра.

– Сучасні діти не уявляють себе без смартфонів. Наскільки «клікабельним» є даний посібник?

– Всі підручники серії «Я досліджую світ професій» будуть доступні як на папері, так і онлайн. Це дуже зручно. Дитина може працювати з ними в школі і вдома.  Друковані версії підручника містять QR-коди, через які діти можуть переглянути цікаві відеоролики, 3D візуалізацію та інші матеріали, спеціально підібрані для легкого сприйняття інформації.

– Дизайн підручника справляє враження. Він дуже яскравий і стильний, але чи не занадто «дорослий» для початкової школи?

– Попередньо ми провели опитування, і вчителі відгукувалися про існуючі профорієнтаційні підручники як про доволі консервативні. В них часто можна зустріти інформацію, яка не відповідає реаліям сучасного світу, сучасній стилістиці. Тому дизайн нашого посібника – це спроба наблизити учнів до справжнього світу професій, дати їм можливість співвідносити матеріал посібника з тим, що вони бачать навколо. Наприклад, дитина помітила в посібнику фотографію дрона або відео, зняте за допомогою дрона, а потім вийшла на вулицю – а там хтось запускає дрон! Отже, посібник відображає і пояснює те, що бачить дитина у реальному житті. Світ професій прикладний і абсолютно реальний, отже, навчальні матеріали також мають відповідати реальності.

– У списку нових професій, повязаних з природою, активно використовуються фемінітиви. Агрономка-селекціонерка. Сіті-фермерка. Операторка дрону. У такий спосіб ви навчаєте українських школярів, що професіоналізм – це універсальна річ, яка не має статі?

– Гендерна рівність та відсутність дискримінації є ідеєю Нової української школи, яку ми щиро підтримуємо. У посібнику фемінітиви вживаються не просто тому, що це данина моді і новому правопису. Ми хочемо показати дітям вже у початковій школі, що сучасний світ професій дає можливість реалізуватися кожному. Стереотипні гендерні уявлення не повинні перешкоджати самореалізації. Якщо ти – хлопчик і хочеш бути флористом, або ти – дівчинка і мрієш стати операторкою дрона – вперед! Працюй над цим і досягай успіху!

– З якими викликами ви стикалися у процесі підготовки посібника?

– Основна складність – брак якісних україномовних матеріалів з профорієнтації. Коли ми намагалися знайти для посібника якусь цікаву сучасну інформацію, то у 90% випадків натрапляли на іншомовні джерела. І ми хочемо це виправити. До 2023 року у межах програми EU4Skills планується вихід 14 посібників у серії «Я досліджую світ професій», і кожен з них розрахований на певну групу професій. У цьому році, крім «Працюємо з природою», вийдуть друком ще два посібники  «Мандрівні професії» та «Інженерні професії». Наша місія  надати кожному учню можливість користуватися сучасними україномовними матеріалами з профорієнтації, які будуть цікавими та мотивуючими для дітей.

– Чи свідчить вихід посібника про певні системні зрушення у підході до профорієнтації на рівні шкільної освіти?

– Наш проєкт від початку розглядав професійну орієнтацію як щось більше, ніж просто вибір професії дитиною у випускному класі. Це має бути свідоме рішення, обумовлене набутими знаннями, компетентностями і навичками, такими як критичне мислення, розуміння своїх потреб, талантів і схильностей, вміння аналізувати ситуацію, шукати рішення, брати на себе відповідальність. Цього можна досягти через різноманітні активності, які тісно пов’язані з освітнім процесом і не можуть відбуватися поза ним. Якщо з цим не працювати від початку навчання, то дитині у старшій школі дуже важко прийняти правильне рішення про вибір професії. Профорієнтація – це процес, який повинен бути системною частиною шкільної програми і проходити наскрізно через усі предмети. Перше, що роблять випускники  зараз – користуються профорієнтаційними  тестами, сподіваючись отримати швидку відповідь на питання «Куди вступати?». Можливість звернутися до фахових консультантів для більшості дітей обмежена. Мета нашого проєкту  дати кожній дитині можливість навчитися приймати виважені рішення щодо власної освітньо-професійної траєкторії, відстоювати свій вибір і брати за нього відповідальність.

– Вибір професії  це певним чином питання для обговорення у сімейному колі, чи не так?

– Безумовно. Родина, батьки значною мірою впливають на вибір професії. Профорієнтація починається з сім’ї. В першу чергу це відбувається через довіру, розуміння і повагу до думки і вибору дитини. Я маю надію, що якщо діти навчатимуться по наших посібниках разом з батьками, то батьки зможуть краще зрозуміти свою дитину, її інтереси, нахили, бажання і вибір. Сучасні якісні підручники для учнів – це цікава, захоплююча і мотивуюча книга, для вчителів  основа освітнього процесу, професійного саморозвитку і інновацій, а для батьків  порадник і допомога у взаєморозумінні з дитиною. Наші посібники у серії «Я досліджую світ професій» створені саме для цього.

Програма “EU4Skills: кращі навички для сучасної України”, що фінансується ЄС і державамичленами НімеччиноюФінляндієюПольщею та Естонієюмає на меті підтримку впровадження реформи професійнотехнічної освіти в УкраїніСеред завдань Програмипідвищити ефективність реформи та покращити якість та привабливість профтехосвіти та її відповідність вимогам ринку праціа також — модернізувати інфраструктуру та обладнання у вибраних закладах освіти.