В рамках проведення конкурсу для відбору громад-учасниць в рамках проєкту з цивільного захисту «Вогнеборці. Вдосконалення цивільного захисту в Україні на місцевому рівні» Представництво Фонду міжнародної солідарності в Україні підготувало відповіді на питання, що найбільш часто виникають у громад-учасниць.

Також Ви можете ознайомитись із записом відео інформаційної сесії питань-відповідей для громад, яка відбулась 18 червня 2021 року: https://www.facebook.com/vognebortsi.in.ua/videos/4125319860881918

1. Яке має бути співфінансування від громад для участі у проєкті?

Ми не вимагаємо прямих фінансових вливань до бюджету проєкту від громади – разом з тим для участі в проєкті громади мають забезпечити наявність приміщення (ангару), придатного для добровільної пожежної команди (ДПК) – для зберігання машини, обладнання, для несення варти і яке б обігрівалося взимку. В подальшому (на 2022 рік) до місцевого бюджету необхідно буде закласти поточні витрати на утримання ДПК (приблизно 200 тис. гривень на рік), серед яких кошти, наприклад, на зарплату водію, на утримання пожежної машини і приміщення, страхування 12 осіб-членів ДПК.

2. Чи можуть подаватись міста обласного значення, але щоб діяльність була на території сіл?

Можуть подаватися всі територіальні громади, окрім обласних центрів. Обласні центри можуть отримати дуже корисну інформаційну підтримку, в тому числі про додаткові можливості фінансування, шаблони необхідної документації і т.д. Ми заохочуємо міські ради обласних центрів звернутись з листом щодо отримання інформаційної підтримки на електронну пошту, вказану в оголошенні.

3. Якщо в Луганській області створюються Центри безпеки при підтримці ПРООН, чи можна брати участь ще і в вашому проєкті?

Так. Згадайте про додаткові безпекові проєкти, в яких Ваша громада бере участь, і у заявці також зазначте, що саме в рамках цих проєктів проводиться/проводилося, особливо все, що стосується пожежників-добровольців. Це можна написати у питанні №23 заявки на участь у конкурсі.

4. Якщо вже створені ДПК, є машина, ангар, чи можна подаватись ще і на ваш проєкт?

Так. Опишіть все, будь ласка, у питанні №22 заявки. Не забудьте вказати кількість сертифікованих ДСНС пожежників-добровольців, коли і що було створено.

5. Чи фінансує ваш проєкт придбання пожежних машин?

У попередніх наших проєктах, у превеликій більшості, громади отримали машини від ДСНС – не нові, але робочі. Також ми сприяли у налагодженні контактів з громадами Польщі, звідки громади привозили машини. Плануємо продовжити зусилля у цьому напрямку.

6. При страхуванні членів ДПК ви спрямовуєте до якоїсь конкретної страхової компанії і що це за страхування, на яку суму?

У багатьох організацій виникають питання із страхуванням пожежників-добровольців, так як сума страхування рахується від зарплати. Громади із наших попередніх проєктів мають практичний досвід організації цієї роботи і учасники проєкту отримають про це повну інформацію. Страхування проходить в масштабах бюджету громади – це, насправді, дуже малі кошти.

7. Що мається на увазі під поняттям «кластери»? Якщо, наприклад, у нас 12 громад в районі, чи може це бути кластером?

Кластер – це група громад-сусідів, які обмінюються інформацією щодо цивільної безпеки та намагаються координувати зусилля у цьому напрямку. В нашому проєкті передбачаються кластери з 4-5 громад.

8. Які критерії відбору громад?

Критеріїв є дуже багато. Найбільш важливим є оцінка потреб. Серед інших, що братимуться до уваги – проєктна спроможність громади, досвід участі в міжмуніципальній співпраці, можливість формування кластеру тощо. Важливою є також думка ДСНС, як оператора системи.

9. Чому треба ще і сусідні громади агітувати для участі в конкурсі?

Спільна координація і взаємна допомога у сфері цивільної безпеки між громадами підвищує ефективність заходів, а також є свідченням хорошої проєктної спроможності громад та налагодженої доброї взаємодії із місцевим ДСНС. Крім того, міжмуніципальне співробітництво дає можливість подаватися на інші грантові конкурси.

10. Скільки орієнтовно громада отримає у фінансовому вираженні (тис. грн.) від участі в проекті?

Територіальні громади зобов’язані забезпечити цивільну безпеку на своїй території, в тому числі щодо пожежної безпеки – стандартом є доїзд протягом 20 хв. по всій території громади від моменту отримання виклику до прибуття на місце події. Недотримання цього призводить до значних збитків. Громади протягом проєкту отримають допомогу, яка дозволить підвищити рівень захищеності мешканців та їх майна, зменшити ризики цих збитків, витрати на цивільну безпеку, в тому числі і шляхом отримання досвіду ЄС з організації цієї роботи, розробки документації (в т.ч. аналіз ризиків), сертифікованого навчання добровольців, сприяння у отриманні пожежної машини, співфінансування закупівлі засобів особистого захисту рятувальників тощо. Варто також зазначити, що утримання однієї добровільної пожежної команди з 12 людей є дешевшим за Муніципальну пожежну команду орієнтовно на понад 1 мільйон гривень щороку.

11. Якщо громада брала участь в попередньому проєкті з цивільного захисту, що фінансувався польською стороною, чи можна ще раз подати заявку – але якщо громада створює нові ДПК в інших осередках?

Так. У цьому випадку особливо заохочуємо Вас також поінформувати про Ваш досвід Ваших сусідів, щоб вони теж подали заявки.

12. А навіщо ангар, якщо ми не фінансуємо придбання пожежної машини і звідки її брати?

У попередніх подібних проєктах більшість громад отримали машини від ДСНС – не нові, але робочі. Також ми сприяли у налагодженні контактів з громадами у Польщі, звідки громади привозили машини. Плануємо продовжити зусилля у цьому напрямку. Разом з тим, обов’язковою вимогою для виділення машини є забезпечення приміщення, придатного для ДПК – для зберігання машини, обладнання, для несення варти і яке б обігрівалося взимку.

13. Як розуміється ДПК (добровільна пожежна команда) в нашому проєкті?

Згідно з Постановою КМУ № 564 від 17.07.2013 року «Про затвердження Порядку функціонування добровільної пожежної охорони» є кілька видів пожежних дружин та команд. В нашому проєкті ми допомагаємо створити Добровільні Пожежні Команди (не Дружини!) 2-ої та 3-ої категорії, що виповнює вимоги мінімального складу пожежної команди за стандартом ЄС. Тобто ми навчаємо 12 членів команди, з яких мінімально 10 залучаються на безоплатної основі, та макс. 2 може працювати в штаті за контрактом, поєднуючи функції пожежника та водія пожежної машини. Команда має також мати диспетчерів і це треба врахувати в її створенні з обов’язковим передбаченням фізичного відпочинку.

14. Чи можна подаватися якщо в нас є вже МПК (місцева пожежна команда)?

Подаватися можете завжди. Тим не менше, якщо всі служби – ДПРЧ, МПК, ДПК, відомчі, інші приїжджають на місце події за 20 хв. з моменту виклику на 101 або менше – тоді у число відібраних 20 громад Вам буде увійти дуже важко… Проєкт вкладається в розроблений ДСНС принцип часової мережі реагування, тобто, беручи це до уваги, ми надаємо перевагу тим громадам, яким нова пожежна частина та команда дійсно потрібна. Якщо з цього розрахунку виходить, що є незахищена територія, тоді розбудова вже існуючої структури пожежної безпеки за рахунок ДПК є бажаною.

15. Чи добровольці мають бути з одного села?

Коротко – бажано так. Але розглянемо індивідуальні випадки за умову обґрунтування.

Про попередні проєкти можна почитати на сторінці FB: www.fb.com/vognebortsi.in.ua

Детальна інформація щодо конкурсу доступна за посиланням.

Проєкт реалізується Фондом міжнародної солідарності у рамках програми “U-LEAD з Європою” і співфінансується програмою польської співпраці задля розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.